niko stammes performance consultancy...

Teamcoaching

Wij begeleiden teams bij kans en bij crisis. Dat wil zeggen bij nieuwe mogelijkheden en bij problemen. De vraag van de klant gaat in het ene geval vooral over samenwerking, sfeer en communicatie. In het andere gaat het vooral om het vinden van een koers, een strategie, het ontwikkelen van een goede aanpak het oplossen van een probleem.

In de praktijk komen beide aspecten aan de orde in de teamcoaching: de “WAT” kant en de “HOE”-kant (ook wel onterecht hard en zacht genoemd).

Een belangrijke rol van de begeleider is om te helpen het team duidelijker, opener en veiliger te laten worden. Hierdoor gaan mensen (weer) beter met elkaar communiceren.

Feedback is een belangrijk middel. De coach helpt het team tot een “feedbackrijke” groep te maken. De kwaliteit van de feedback van de coach is hier belangrijk in.
Het onderlinge proces verbetert hierdoor en inhoudelijke kwesties worden beter en gemakkelijker opgelost.

Bij teamcoaching geldt uitsluitend maatwerk. Het team wat nooit gecoacht wordt, kent meer blinde vlekken, meer ingesleten (want vertrouwde) patronen en meer latente conflicten. Gecoacht worden is ook een vaardigheid. Het vraagt open stellen, feedback geven en accepteren, leren met elkaar. Voor veel teams en teamleiders is dat te veel spanning. De grap is dat juist door hier geen aandacht aan te besteden de sfeer verslechtert. En daardoor komt er steeds meer ….spanning

ga terug


niko stammes performance consultancy

 




ontwerp WEBgems